آمار پاک نوشته | هفته چهارم مهر ۱۴۰۳

عزم پولادین چهره درخشان مقاومت

این واقعیت که ‌آقای یحیی سنوار در حال رزم به شهادت رسید نشان دهنده ‌‌ عمق اراده حماس و فرماندهان آن برای مقاومت و مجاهدت است. در واقع این رزمندگان در برابر دشمن ظالم از عزم پولادین برخوردار هستند.

این واقعیت که ‌آقای یحیی سنوار در حال رزم به شهادت رسید نشان دهنده ‌‌ عمق اراده حماس و فرماندهان آن برای مقاومت و مجاهدت است. در واقع این رزمندگان در برابر دشمن ظالم از عزم پولادین برخوردار هستند.

در پی شهادت ‌آقای یحیی سنوار نکات مختلفی از سوی کارشناسان مطرح شده است. در این بین باید تاکید کرد که آقای سنوار‌ در حال رزم علیه رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. این درحالی است که‌ رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد شرایط را به شکل دیگری نشان دهد به همین دلیل اعلام کرده بود که آقای سنوار در تونل‌ها مخفی شده است.
بنابراین این واقعیت که ‌آقای سنوار در حال رزم به شهادت رسید نشان دهنده ‌‌ عمق اراده حماس و فرماندهان آن برای مقاومت و مجاهدت است. در واقع این رزمندگان در برابر دشمن ظالم از عزم پولادین برخوردار هستند. رهبر معظم انقلاب نیز آقای سنوار را چهره درخشان مقاومت خطاب می‌کنند و به‌ موضوع مجاهدت و عزم پولادین حماس، فرماندهان و رزمندگان این جنبش اشاره فرموده‌اند.
به این ترتیب رهبر انقلاب‌ ‌ عزم پولادین‌ مقاومت را که با تدبیر و شجاعت همراه است ‌ به عنوان یک سیلی توصیف کرده‌اند که به صورت رژیم صهیونیستی خورده است.

در این بین لازم به یادآور است که عملیات طوفان الاقصی ضربه جبران ناپذیر‌ و غیر قابل ترمیمی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، چراکه بیش از یک سال است که رژیم صهیونیستی را با مشکلات مختلف روبرو کرده است.

نباید فراموش کرد که ‌ رژیم صهیونیستی زمانی به دنبال رویای فتح نیل تا فرات بود وتلاش می‌کرد تا تمام غرب آسیا را در اختیار بگیرد.علاوه بر این رژیم صهیونیستی‌ در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا به دنبال اجرای معامله قرن بود تا در سایه این معامله بتواند تمام کرانه باختری و غزه را بدون هیچ صدمه‌ای به دست بیاورد. افزون بر این لازم به یادآوری است که رژیم صهیونیستی به دنبال عادی سازی روابط خود با کشورهای عرب بود و به این شکل سعی می‌کرد‌ بتواند روابط خود را با اعراب عادی کند و از این طریق غزه و کرانه باختری را به اراضی اشغالی الحاق کند.
این در حالی است که بر اثر عملیات طوفان الاقصی‌ تمام ‌ آرزوهای رژیم صهیونیستی‌ بر باد رفته است و هیمنه بزرگترین ارتش غرب آسیا البته به قول خودشان شکسته شده است. علاوه بر این امروزه افکار عمومی جهان کاملا علیه ‌ رژیم صهیونیستی است و پرچم فلسطین در تمام نقاط جهان برافراشته شده ‌ و جهانیان از آزادی فلسطین حمایت می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرده‌اند که آقای یحیی سنوار کار خودش را با ضربه جبران ناپذیر انجام داده و به آرزوی خود نیز دست یافته است. به همین دلیل سرانجامی جز شهادت شایسته ایشان نبود.

رهبر انقلاب آقای سنوار را در ردیف برجستگانی مانند ‌ شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیه‌ قرار داده‌اند. افزون بر این رهبر انقلاب تاکید کردند که جبهه مقاومت همانگونه که قبلاً با شهادت برجستگان خود از پیشروی باز نماند، با شهادت آقای سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت. این در حالی است که رهبر انقلاب بر تعهد ایران مبنی بر اینکه در کنار مجاهدان و مبارزان با اخلاص خواهند ماند، ‌مجددا صحه گذاشته‌اند.

اختلافات بر سر زنگزور نمی تواند باعث جنگ دوباره در قفقاز شود

دیپلماسی ایرانی-محسن پاک آیین در گفت گویی باور دارد که موضوع کریدور زنگزور و اختلاف‌نظرها در این زمینه نمی‌تواند باعث جنگ دوباره در قفقاز شود. بله، مسئله پیچیده است و امکان دارد‌ مذاکرات و گفت‌وگوها برای تعیین تکلیف مسیرهای مواصلاتی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به درازا بکشد، اما منجر به جنگ دوباره نمی‌شود.

3+3 meeting: A timely action

مهدی بازرگان: نشست اعضای ۳+۳ در سطح وزرای امور خارجه به میزبانی ترکیه و با هدف حل اختلافات در قفقاز جنوبی، بعدازظهر جمعه برگزار شد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور عباس عراقچی در نشست سازوکار ۳+۳ در استانبول، از ارتقای همکاری‌ها و مبادلات اقتصادی و تقویت تعاملات مردمی‌ برای تحکیم صلح و ثبات در منطقه قفقاز گفت. در همین زمینه، اسماعیل بقائی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دکتر عراقچی، وزیر امور خارجه، امروز صبح در سومین نشست وزرای خارجه چارچوب همکاری منطقه‌ای «۳+۳» در استانبول شرکت کرد‌». وی افزود: «ایران آماده همکاری با سایر شرکا جهت اطمینان از برقراری صلح و ثبات، دوستی و شکوفایی اقتصادی، بر اساس احترام به اصول استقلال و برابری حاکمیت‌ها و تمامیت سرزمینی همه کشورهای منطقه است». به نوشته ایسنا، بقائی تصریح کرد: «ارتقای همکاری‌ها و مبادلات اقتصادی و تقویت تعاملات مردمی‌ برای تحکیم صلح و ثبات در این منطقه بسیار مهم است‌». بر اساس این گزارش، در دومین نشست وزرای خارجه ۳+۳ که یک ساز‌و‌کار منطقه‌ای در ارتباط با تحقق صلح در قفقاز است، وزیران امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان حضور داشتند. کشور گرجستان‌ به دلیل اختلافاتی که با روسیه دارد، ‌مانند دور اول این اجلاس از شرکت در دومین اجلاس وزیران امور خارجه ساز‌و‌کار ۳+۳ خودداری کرد. با‌این‌حال بسیاری در‌خصوص کارآمدی این روند نظرات متفاوتی دارند. از این‌رو در گفت‌وگو با محسن پاک‌آیین به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته‌ایم. در ادامه گپ‌و‌گفت با سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان، ازبکستان، تایلند، زامبیا و تحلیلگر ارشد مسائل قفقاز، سعی شده که نگاهی به اختلافات اعضای ساز‌و‌کار ۳+۳ داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

*** با توجه به عملکرد عباس عراقچی در زمان معاونت سیاسی وزارت امور خارجه دولت روحانی درباره جنگ دوم قره‌باغ در سپتامبر ۲۰۲۰، ذیل «سیاست بی‌طرفی فعال» که با انتقاد بسیاری از ناظران، تحلیلگران و کارشناسان حوزه قفقاز مواجه شد، اکنون چه ارزیابی‌ای از حضور وی در نشست ۳+۳ در ترکیه دارید؟ آیا اکنون که عراقچی در سمت وزیر امور خارجه دولت چهاردهم در این نشست حاضر شده است، اشرافی بر حوزه همسایگان شمالی و منطقه حساس قفقاز دارد؟

اولا سیاست بی‌طرفی فعال توسط آقای عراقچی مطرح نشد، بلکه راهبردی بود که در سطوح عالی بر آن تصمیم گرفته شد که در جنگ دو همسایه ایران، تهران بی‌طرف بماند. ضمنا آقای عراقچی به تحولات حوزه قفقاز و همسایگان شمالی اشراف دارد. زمانی که من به ازبکستان رفتم، آقای عراقچی‌ معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه بود و در‌واقع کشورهای آسیای میانه و قفقاز را مدیریت می‌کرد و به همین دلیل به اقتضائات حوزه قفقاز و مسائل قره‌باغ آشنایی دارد. اتفاقا ایشان در جریان کامل اتفاق‌ها و امور آن منطقه بودند و خاطرم هست که نقشی کلیدی هم در حل اختلافات ما با جمهوری آذربایجان در موضوع یوروویژن داشت. بعد از آن هم که آقای عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه شد، طبیعتا در جریان مسائل قفقاز بودند و در همان جنگ دوم قره‌باغ نیز سفرهایی را به ارمنستان و آذربایجان داشت. به همین واسطه، آقای عراقچی‌ هم انگیزه و هم دانش و توان لازم را برای کمک به حل‌وفصل مشکلات این منطقه‌ دارد. بنابراین من معتقدم‌ اتفاقا حضور آقای عراقچی در نشست‌های ۳+۳ منشأ اثر خواهد بود.

*** اما مسئله مهم‌تر درباره کارآمدی سازوکار ۳+۳ است و بسیاری تأکید دارند این نشست از همان ابتدا یک طرح شکست‌خورده بود؛ چرا‌که اعضای آن اختلافات عمیقی با هم دارند؛ از اختلافات گرجستان و روسیه گرفته تا اختلافات ارمنستان با ترکیه و اختلافات آذربایجان و ارمنستان. گفته می‌شد‌ تنها کشوری که می‌تواند با پنج عضو دیگر روابط حسنه داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران است که البته اکنون مناسبات ما با باکو دچار اختلالاتی شده است. ضمن آنکه گرجستان هم نگاه مثبتی به تهران ندارد. بنابراین...‌‌

‌تشکیل یک اتحادیه یا یک روند مشترک‌ که در آن کشورها حضور پیدا کنند، به معنای آن نیست که آن اعضا با هم اشتراک نظر دارند. اتفاقا موضوع اینجاست که وقتی کشورها در‌خصوص یک موضوع با هم اختلاف نظر دارند، تصمیم به تشکیل یک اتحادیه یا یک ائتلاف منطقه‌ای می‌گیرند. شما به اتحادیه کشورهای ترک‌زبان نگاه کنید؛ در ظاهر یک اتحادیه منسجم است، اما در واقع و در بطن آن، اعضایش با هم اختلافاتی بسیار جدی دارند. کشورهای عضو اتحادیه آسه‌‌آن نیز همین‌طور. حتی همین اتحادیه اکو و سایر پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای. پس در اینکه اختلاف نظر جدی بین اعضای سازوکار ۳+۳ وجود دارد، شکی نیست، اما بالاخره زمانی که منطقه قفقاز سه دهه جنگ و اختلاف را به چشم دیده است و متحمل هزینه‌های فراوانی شده، نهایتا پیشنهاد تشکیل سازوکار ۳+۳ و پیگیری حل اختلافات از مسیر دیپلماسی یک گام مثبت و رو به جلو و در عین حال قابل دفاع است. اینکه اکنون دو کشور در حال جنگ پشت میز گفت‌وگو حاضر شده‌اند، نشانه مثبتی است. اکنون همه کشورهای منطقه دور میز مذاکره حول سازوکار ۳+۳ جمع شده‌اند تا مسئله را از طریق دیپلماسی حل کنند. پس نفس نشست ۳+۳ بسیار مثبت است و می‌تواند کمک کند تا اراده‌ای جدی برای حل‌وفصل اختلافات شکل گیرد. از طرف دیگر، به دلیل زیاده‌خواهی‌های برخی ائتلاف‌های غربی و رقابتی که با ائتلاف‌های شرقی داشتند، اکنون پیمان‌های منطقه‌ای تقویت پیدا کرده است و کشورها سعی می‌کنند ‌مسائل خود را از طریق دیپلماسی منطقه‌ای حل کنند. بنابراین کشورها سعی می‌کنند رقابت‌ها را که از دل منازعات ائتلاف‌های شرق و غرب بیرون می‌آید، مدیریت کرده و آن را به همکاری تبدیل کنند.

علی‌رغم آنچه گفتید، اختلافات سازوکار ۳+۳ به قدری زیاد است که تاکنون در هیچ‌کدام از جلسات، در همه سطوح کارشناسی و وزرای امور خارجه، طرف گرجی به دلیل حضور طرف روسی شرکت نداشته است تا‌...

بله، نکته شما درست است. اختلافات جدی است و پیگیری مسائل از طریق نشست سیاسی کار سختی است. بااین‌حال، همین که این روند شروع شده و کشورها هم در این روند حاضر به همکاری هستند، شایان دفاع است. ضمن اینکه شما اشاره کردید جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که با دیگر اعضای سازوکار ۳+۳ روابط خوبی دارد. در‌حالی‌که بقیه اعضا این‌گونه روابطی را ندارند. مضافا عنوان کردید که روابط تهران-‌باکو دچار اختلال است که چنین نیست. روابط ما با جمهوری آذربایجان، مثبت و حسنه‌‌ است و اختلافات قبلی نیز حل‌وفصل شده است. سفیر جمهوری آذربایجان به تهران بازگشته و هفته گذشته هم معاون نخست‌وزیر، آقای شاهین مصطفی، به تهران سفر کرد که به دنبال ارتقای روابط بین تهران و باکو بود. اتفاقا نکته‌ای که لازم به ذکر است، این است که نشست ۳+۳ علاوه بر حل‌وفصل مسئله اختلافات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، می‌تواند به اختلافات بین روسیه و گرجستان نیز کمک کند.

***زمانی که سازوکار ۳+۳ برای هدف گذاری اصلی خود یعنی حل‌وفصل اختلافات بین آذربایجان و ارمنستان در مسئله قره‌باغ به موفقیتی نرسیده است، چگونه می‌تواند یک پرونده موازی درباره اختلافات گرجستان و روسیه را پی بگیرد؟

این را به شما بگویم که چه سازوکار ۳+۳ به نتیجه برسد و چه نرسد، دو کشور آذربایجان و ارمنستان اراده‌ای جدی برای حل‌وفصل اختلافات خود دارند. به همین دلیل، در نشست‌ها، تمامیت ارضی طرف مقابل مورد پذیرش قرار گرفته است.

***حتی مسئله زنگزور؟

اتفاقا درباره کریدور زنگزور، چون اختلاف‌نظرهایی جدی وجود دارد، آن را به بعد موکول کردند که فعلا روی اشتراکات جلو بروند تا توافق صلح صورت بگیرد و بعد درباره کوریدور زنگزور هم نشست‌های خود را خواهند داشت. یعنی اکنون طرفین بر اشتراکات تأکید دارند، نه اختلافات که هرچه زودتر به مرحله تفاهم برسد و موافقت‌نامه صورت بگیرد و بعد از آن در مورد اختلاف نظر بر سر گذرگاه‌ها و مسیرهای مواصلاتی دو کشور بحث خواهند کرد. در این میان، قطعا برگزاری نشست ۳+۳ می‌تواند به تسریع روند صلح کمک کند. من دیگر متصور نیستم که آینده قفقاز آینده همراه با جنگ باشد.

اتفاقا بسیاری معتقدند‌ نگاه فردی مانند محسن پاک‌آیین بسیار خوشبینانه است؛ چون حتی در صورت تمرکز بر اشتراکات و حل‌وفصل موضوعات جاری، زمانی که بحث مسیرهای مواصلاتی و مشخصا کریدور زنگزور مطرح شود، تمام توافق‌های پیشین را از بین خواهد برد و حتی زمینه جنگ دوباره را فراهم خواهد کرد.

من با گفته شما مخالفم و معتقدم‌ موضوع کریدور زنگزور و اختلاف‌نظرها در این زمینه نمی‌تواند باعث جنگ دوباره در قفقاز شود. بله، مسئله پیچیده است و امکان دارد‌ مذاکرات و گفت‌وگوها برای تعیین تکلیف مسیرهای مواصلاتی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به درازا بکشد، اما منجر به جنگ دوباره نمی‌شود.

به چه دلیل چنین باوری دارید؟

چون به نظر من جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از مقوله جنگ عبور کرده‌اند. ضمن اینکه مسیرهای مواصلاتی دو کشور هم صرفا از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی تعیین تکلیف می‌شود. طبق بندهای توافق‌نامه مسکو، دو طرف باید راه‌های مواصلاتی را باز کنند. در این میان، ارمنستان مطالباتی دارد و آذربایجان نیز مطالبات خود را دارد. مطالبه باکو آن است که از مسیر زنگزور به نخجوان برسد و و مطالبه ایروان آن است که از مسیر آذربایجان به دریای خزر برسد و در عین حال از مسیر نخجوان به ایران راه پیدا کند. از طرف دیگر، ترکیه می‌خواهد از مسیر زنگزور به آذربایجان و دریای خزر برسد. ارمنستان هم دوست دارد ‌مسیرهای مواصلاتی با ترکیه را باز کند تا به دریای سیاه برسد. به همین دلیل، موضوع مسیرهای مواصلاتی از آن دست مسائل پیچیده و زمان‌بری است که نیاز به گفت‌وگوهای فراوان دارد تا در نهایت‌ در چارچوب یک طرح عادلانه، همه طرفین به منافع خود دست پیدا کنند. بنابراین مسئله صرفا کریدور زنگزور نیست که در محافل رسانه‌ای دائما روی آن تمرکز می‌شود. در بحث مسیرهای مواصلاتی، راه‌حل‌های بسیاری مطرح است که باید بین کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، گرجستان و ایران حل‌وفصل شود. مضاف بر اینکه فعلا نیاز آذربایجان برای دسترسی به نخجوان از طریق ایران حل شده است. ما مسیر جاده‌ای داریم که در حال عریض‌شدن است و نزدیک به ۳۰ سال است‌ باکو از آن استفاده می‌کند. مسیر راه‌آهن هم که وجود دارد. پس آن نیازی که قبل‌تر آذربایجان به زنگزور داشت تا به نخجوان راه پیدا کند و مترصد جنگ با ارمنستان بود، کنار رفته است. در ضمن نباید نقش کشورهایی مانند روسیه، ترکیه و به‌خصوص ایران را هم فراموش کرد.

باز هم بسیاری معتقدند آنچه ‌عنوان کردید، یک نگاه ایدئال و خوشبینانه است؛ چرا‌که موضوع فراتر از کریدور زنگزور است و مسئله خفگی یا حصر ژئوپلیتیک ارمنستان با نقش‌آفرینی بازیگران فرامنطقه‌ای در دستور کار است.

خیر، من اتفاقا یک نگاه واقع‌بینانه‌‌ دارم. ‌شاید دوستان دیگری که در حوزه قفقاز صاحب نظر هستند، نگاه بدبینانه‌ای داشته باشند، اما نگاه من خوشبینانه نیست. شما درست می‌گویید، اکنون ارمنستان در یک نوع حصر ژئوپلیتیک قرار دارد و تنها راه فعال این کشور، مرز مشترک با ایران است. حتی راه‌های مواصلاتی با گرجستان هم به اندازه ایران فعال نیست. به همین دلیل است که ارمنستان اصرار دارد اگر بخواهد در‌خصوص کریدور زنگزور امتیازی به طرف آذربایجانی بدهد، باید باکو هم امتیازات مد‌نظر را درباره دسترسی ارمنستان به آذربایجان، نخجوان و ترکیه ‌بدهد. بنابراین بحث‌ها‌ مفصل و طولانی است که باید کشورها در‌خصوص آن نشست‌های متعددی داشته باشند. چه افراد خوش‌بین، چه افراد واقع‌بین و چه افراد بدبین، دلیلی برای دخالت در این مسئله ندارند. ‌آذربایجان و ارمنستان، دو کشور مستقل هستند و نیازی به دخالت در مسائل آنها وجود ندارد.

زمانی که پای منافع ایران در میان باشد چطور؟

درست می‌گویید و من معتقدم ‌اتفاقا روسیه، ترکیه و دیگر بازیگران نباید تحریک‌کننده و تشدید‌کننده تنش‌ها در منطقه باشند. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز از هرگونه اقدام و تحریکی که منجر به تشدید تنش و درگیری در منطقه شود، پرهیز کرده است. به همین دلیل کشوری مانند ترکیه هم نباید آذربایجان را تحریک کند تا با تأکید بر مسئله کریدور زنگزور، به درگیری، ناامنی و تنش دامن بزند. باید همه کشورها در روند صلح منطقه‌ای کمک کنند؛ چون استقرار صلح پایدار در قفقاز به سود همه کشورهای منطقه است./شرق

3+3 meeting: A timely action

By Mohsen Pakaein

3+3 meeting: A timely action

The meeting of foreign ministers of regional cooperation in the Caucasus was held in Istanbul, with the presence of Iran, Russia, Turkey, Azerbaijan and Armenia. Although this so-called (3+3) meeting was accompanied by the absence of Georgia, it shows the will of the main actors of the Caucasus to establish peace and stability in this region and replace cooperation with tension. In this regard, it is important to pay attention to the following points.

1. At this stage, when the final parts of signing the peace agreement between Azerbaijan and Armenia are being passed, holding such a meeting was a timely and necessary measure and caused influential countries such as Iran, Russia and Turkey to come to the conclusion that the agreement should be finalized. In this case, with the connection of Azerbaijan and Armenia in the economy of the region, stability and security will be established and will lead to the formation of the economic development of the Caucasus.

2. According to published news, Baku and Yerevan have agreed on about 17 clauses out of the 20 clauses of the peace agreement, and only a few more clauses remain that can be realized with the goodwill of the two countries and the assistance of the regional states. The constructive approach of the Republics of Azerbaijan and Armenia in accepting each other’s territorial integrity and the non-change of international borders led to the return of Karabakh to the Republic of Azerbaijan and the removal of the shadow of war from the province of Sivnik in Armenia and the creation of a foundation for securing the Armenians of Karabakh. Postponing the controversial issue of the Zangzor crossing until after the signing of the peace agreement also indicated the serious desire of Baku and Yerevan to establish stability and peace in the Caucasus.

3. By accepting the construction of the railway line of the Republic of Azerbaijan through the Aras Pass, the Islamic Republic of Iran provided the possibility of the railway access of the Republic of Azerbaijan from the city of Aghband to Nakhchivan, and with its positive participation, took an important step towards the resolution of regional disputes. Communication is important, and for this reason, during the 30-year Karabakh war, the Republics of Azerbaijan, Armenia, and Turkey used Iran’s transportation routes.

4. Naturally, the countries outside the region, which seek their interests in the continuation of the war and dispute between Azerbaijan and Armenia, including the US, Israel and several European countries, are dissatisfied with the final peace agreement between these two countries and may take measures to create obstacles for the formation of this understanding or postpone it. Therefore, the main players in the region should be alert and avoid the tricks of Western countries to disrupt the path of peace. In the implementation of the understanding of the Istanbul meeting, we can hope that the problems of the region will be resolved with the presence of relevant countries and without the interference of extra-regional and Western countries.

5. In this meeting and on the sidelines, in the bilateral meetings, the foreign ministers paid special attention to the genocide of the Palestinian people by Israel, and the joint approach of the 3+3 group members in supporting the people of Gaza and Lebanon and their demands for establishing an immediate ceasefire can be considered as a useful and valuable action.

نشست ۳+۳ ؛ یک اقدام بموقع

نشست ۳+۳ ؛ یک اقدام بموقع

اجلاس وزرای امور خارجه همکاری های منطقه ای در قفقاز،با حضور کشورهای ایران،روسیه،آذربایجان و ارمنستان در استانبول ترکیه برگزار شد.

این نشست موسوم به( ۳+۳ ) اگر چه با غیبت گرجستان همراه بود اما اراده بازیگران اصلی قفقاز برای استقرار صلح و ثبات در این منطقه و جایگزین کردن همکاری بجای تنش را به نمایش گذارد.در این رابطه توجه به نکات زیر حائز اهمیت است.

۱.در این مقطع که مراحل نهایی امضای توافقنامه صلح بین آذربایجان و ارمنستان طی می شود، برگزاری چنین نشستی یک اقدام بموقع و لازم بود و موجب شد که کشورهای تاثیرگذار همچون ایران، روسیه و ترکیه به این جمع بندی برسند که باید به نهایی‌سازی توافقنامه صلح کمک کنند. در این صورت، با پیوند آذربایجان و ارمنستان در اقتصاد منطقه، ثبات و امنیت ایجاد خواهد شد و شکل‌گیری توسعه اقتصادی قفقاز را در پی خواهد داشت.

۲. بر اساس اخبار منتشره،باکو و ایروان در مورد حدود ۱۷ بند از بندهای بیست گانه قرارداد صلح توافق دارند و تنها چند بند دیگر باقی مانده که با حُسن نیت دو کشور و کمک های کشورهای منطقه می تواند محقق شود. رویکرد سازنده جمهوری های آذربایجان و ارمنستان در پذیرش تمامیت ارضی یکدیگر و عدم تغییر مرزهای بین المللی، منجر به بازگشت قره باغ به جمهوری آذربایجان و رفع سایه جنگ از استان سیونیک در ارمنستان و زمینه سازی برای تامین حقوق ارامنه قره باغ شد.موکول کردن موضوع اختلاف برانگیز گذرگاه زنگزور به بعد از امضای توافقنامه صلح نیز،حکایت از تمایل جدی باکو و ایروان برای ایجاد ثبات و آرامش در قفقاز داشت.

۳ . جمهوری اسلامی ایران با پذیرش احداث خط ریلی جمهوری آذربایجان از گذرگاه ارس،امکان دسترسی ریلی جمهوری آذربایجان از شهر آغبند به نخجوان را فراهم کرد و با مشارکت مثبت خود،گام مهمی در مسیر حل اختلافات منطقه ای برداشت.ایران نشان داد که برای بازبودن مسیرهای ارتباطی اهمیت قائل است و به همین دلیل در طول سی سال جنگ قره باغ نیز جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و ترکیه از مسیرهای حمل و نقل ایران استفاده کردند.

۴. طبعاً کشورهای خارج از منطقه که منافع‌شان را در تداوم جنگ و اختلاف بین آذربایجان و ارمنستان جستجو می‌کنند از جمله آمریکا، اسرائیل و چند کشور اروپایی؛ از توافق نهایی صلح بین این دو کشور ناراضی بوده و ممکن است اقداماتی در جهت ایجاد مانعی برای شکل‌گیری این تفاهم و یا تعویق آن داشته باشند.بنابراین باید این دو کشور همچنین بازیگران اصلی منطقه هوشیار باشند و از ترفندهای کشورهای غربی برای ایجاد اختلال در مسیر صلح جلوگیری کنند. در اجرای تفاهمات نشست‌ استانبول می توان امیدوار بود که مشکلات منطقه با حضور کشورهای ذیربط و بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و غربی حل و فصل شود.

۵.وزرای امورخارجه در این نشست و در حاشیه آن،در دیدارهای دوجانبه به نسل کشی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی توجه خاص داشتند و رویکرد مشترک اعضای گروه ۳+۳ در حمایت از مردم غزه و و لبنان و برقراری فوری آتش بس،یک اقدام مفید و ارزنده تلقی می شود.

پرچم مقاومت زمین نخواهد ماند

آرمان ملی- احسان اسقایی: یحیی سنوار در جبهه نبرد و نه در تونل‌های حماس، بلکه سلاح به دست توسط ارتش اسرائیل به شهادت رسید. بعد از این ترور موجی از خوشحالی در بین حامیان صهیونیست‌ها و اهالی اسرائیل به وجود آمد.

پرچم مقاومت زمین نخواهد ماند

آمریکایی‌ها نیز یکسره به سمت این موضوع رفته‌اند که هم اکنون زمان مذاکره است و باید گروگان‌های اسرائیل را به خانه بازگرداند. به نظر می‌رسد اسرائیل با ترور رهبران مقاومت به دنبال کاستن از قدرت نفوذ و ابتکارعمل این جبهه است. این درحالی است که در حدود 70 سال گذشته این رژیم همواره سیاست ترور را در دستور کار داشته اما چون ملت فلسطین به دنبال حقوق حقه خود و کشوری برای زندگی هستند همواره از مقاومت حمایت کرده و با تقویت گروه‌های مقاومت، آرمان فلسطین را پیگیری کرده‌اند. نکته مهم این است که عملیات تروریستی آنقدر برای رژیم صهیونیستی اهمیت دارد که در مواردی هم که نمی‌تواند کاری انجام دهد، دست به شایعه‌سازی می‌زند. یکی از نمونه‌های برجسته‌ این شایعه‌سازی‌ها، داستان‌سازی درباره ترور سردار قاآنی بوده است. آنچه مسلم است این است که بعد از تمام جنایت‌هایی که در منطقه صورت گرفته نه معامله قرن دیگر قابلیت اجرایی دارد و نه اینکه روح مقاومت از منطقه رخت خواهد بست. اوضاع در صورتی روی آرامش را خواهد دید که خواست برحق ملت فلسطین برآورده شود. «آرمان ملی» برای بررسی شرایط منطقه با محسن پاک‌آیین دیپلمات ارشد ایرانی به گفت‌و‌گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

*اکنون تحولات بزرگی در منطقه در حال وقوع است یحیی سنوار توسط جوخه‌های ترور اسرائیل ترور شده و هنوز بوی گسترش جنگ احساس می‌شود. آینده منطقه را چگونه می‌بینید؟

تحولاتی که در غرب آسیا بعد از عملیات طوفان‌الاقصی شکل گرفت دو طرف دارد؛ یک طرف جنایت است که توسط رژیم صهیونیستی بدون پایبندی به قوانین بین‌المللی در حال انجام است. در طرف دیگر اما شاهد مقاومت از سوی مردمی هستیم که سرزمین آنها غصب و اشغال شده و سالیان سال است که با رژیمی اشغالگر مواجه هستند و هر روز از سوی رژیمی که مورد حمایت آمریکاست مورد تهاجم قرار می‌گیرند. طبیعتا زمانی که به قول غربی‌ها بزرگ‌ترین قدرت نظامی خاورمیانه اقدام به جنایت می‌کند. در این جنایت هم مردم عادی و هم برخی از فرماندهان جبهه مقاومت به شهادت می‌رسند. در هر جنگی نیز همین گونه است و در ایران و در زمان جنگ تحمیلی نیز بسیاری از فرماندهان ما به شهادت رسیدند اما نهایتا پیروزی به جمهوری اسلامی و جبهه حق رسید. در وضعیت فعلی نیز رژیم صهیونیستی در سکوت و ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد هر اقدامی می‌کند و حمایت آمریکا و چند کشور اروپایی را با خود دارد. از سوی دیگر مردم فلسطین هم در محاصره شدید قرار دارند. لذا در چنین شرایطی شهادت برخی فرماندهان اتفاقی قابل تصور است، اما آنچه مشخص است این است که پرچم مبارزه با رژیم صهیونیستی روی زمین نخواهد ماند و فرمانده دیگری این پرچم را به دست خواهد گرفت و مردم هم در پشت‌سر آنها حرکت خواهند کرد. همان طور که مشاهده کردیم بعد از شهادت هنیه نه تنها عملیات مقاومت علیه اسرائیل خاتمه نیافت بلکه قوی‌تر هم شد و بعد از شهادت سیدحسن نصرا... هم به وضوح می‌بینیم که حزب‌ا... لبنان با برنامه‌ای جامع و فراگیر اهداف خود را دنبال کرده و ضربات سختی را به این رژیم وارد کرده است.

*اکنون چه باید کرد که تحولات به نفع جبهه مقاومت در منطقه رقم بخورد؟

در این شرایط باید کشورهای مسلمان و به خصوص کشورهایی که مخالف این رژیم هستند با هم متحد شوند و برگستره جبهه مقاومت در منطقه بیفزایند. این جبهه باید از غرب آسیا به فراتر از منطقه گسترش یابد. در اینجا البته امیدی هم به شورای امنیت سازمان ملل که اعضای آن عملا گروگان آمریکایی‌ها هستند، نیست. نکته این است که کشورهای مسلمان بدون اتکا به کشورهای عضو سازمان ملل که کاملا بی‌تحرک هستند و تنها بیانیه می‌دهند، می‌توانند با رژیم صهیونیستی مقابله کنند.

*سفر وزیر امور خارجه ایران به کشورهای منطقه را تا چه اندازه در راستای رسیدن به این اهداف می‌دانید؟

سفر آقای دکتر عراقچی به کشورهای منطقه برای رایزنی با کشورهای همسایه و کشورهای مهمی مانند مصر، عربستان، قطر و اردن و ترکیه برای ایجاد اتحادی از کشورهای اسلامی در دفاع از مردم فلسطین است و این کشورهای اسلامی هستند که باید به این ماجرا یعنی ظلم روزافزون به ملت مسلمان فلسطین و لبنان پایان دهند، چراکه از دل اقدامات شورای امنیت طرحی برای حل مساله خاج نمی‌شود.

*آیا ترورها می‌تواند مسیر مقاومت را تغییر دهد؟

ترورها دستاوردی برای رژیم صهیونیستی تلقی نمی‌شود و شاهد هستیم که این رژیم که آرزوی دستیابی به گستره از نیل تا فرات را داشته و برای اجرای طرحی تحت عنوان معامله قرن تلاش می‌کرد و به دنبال عادی سازی روابط با کشوری عربی و اسلامی بود، اکنون در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است، به طوری که بیش از دو میلیون نفر از مردم آن در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند و شرایط بسیار سختی روزگار می‌گذرانند. بسیاری از ساختارهای این رژیم از بین رفته اما با سانسور شدید اجازه نمی‌دهند اوضاع آشفته این رژیم برای افکار عمومی جهان روشن شود. با در نظر گرفتن مجموع شرایط می‌توان تاکید کرد که ترور شخصیت‌های مقاومت توسط نتانیاهو به هیچ وجه پیروزی برای اسرائیل محسوب نمی‌شود.

* طرح‌های مختلفی از سوی غربی‌ها خصوصا آمریکایی‌ها برای اداره غزه پیشنهاد شده است. از جمله اینکه اداره غزه به دست تشکیلات فتح بیفتد و تبادل اسرا هم مطرح شده است. این پیشنهادها تا چه میزان قابلیت اجرایی شدن دارد؟

تمام طرح‌های آمریکایی‌ها نوعی فریب است تا بتوانند در پس این طرح‌ها چهره موجهی در افکار عمومی جهان برای خود ایجاد کنند. آمریکایی‌ها در عین حال که این طرح‌های فریبنده را ارائه می‌دهند دست صهیونیست‌ها را برای هر جنایتی باز گذاشته‌اند. برای مثال همین ادعایی که اعلام شده نامه‌ای از سوی وزارت خارجه آمریکا به اسرائیل فرستاده شده که اگر اسرائیل ظرف یک ماه به مساله غره پایان ندهد بعد از این مدت آمریکا دیگر تسلیحاتی در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد. این طرح هم یک فریب است حتی آقای بورل هم در این مورد موضع گرفت و این طرح را مورد انتقاد قرار داد که این طرح در آن معناست که رژیم صهیونیستی می‌تواند تا یک ماه آینده هر جنایتی را انجام دهد. قطعا این طرح‌ها در وهله اول به خاطر نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. حزب حاکم آمریکا هم که البته شریک جنایت صهیونیست‌هاست و برای اینکه افکار عمومی کشور خود را به سمت این حزب بکشاند این طرح‌ها را ارائه می‌کند. به نظر من در مرحله کنونی رژیم صهیونیستی از بحث تبادل اسرا و دو دولت و هر طرح دیگری عبور کرده و تنها به جنایت و ترور می‌اندیشد و مانع اصلی هرگونه تفاهم است و تنها به دنبال آن است که ضربات بیشتری بزند که البته از طرف مقابل ضربات موثری را دریافت کرده و خواهد کرد. تردیدی نیست که غزه در اختیار مردم فلسطین باقی خواهد ماند.

*آیا اسرائیل خواهد توانست با حمله به ایران حتی آمریکایی‌ها را به صورت رسمی وارد جنگ با ایران کند؟

خواستن آنچه اسرائیل می‌خواهد و توانایی برای رسیدن به این خواسته‌ها با هم فرق دارد. رژیم صهیونیستی سال‌هاست که می‌خواهد ایران و آمریکا را با هم درگیر کند، اما قدرت بازدارندگی ایران و جرات مقابله تهران با رژیم صهیونیستی آنها را در مرحله نتوانستن منجمد کرده است. یعنی اسرائیل و آمریکا نمی‌توانند چنین اقدامی را طراحی و به نتیجه برسانند، چراکه اطلاع دارند در طرف مقابل یعنی ایران اقدامات سختی علیه آنها صورت خواهد گرفت و به همین علت است که وارد ماجرا نمی‌شوند و آمریکایی‌ها نیز به خوبی به این مساله واقف هستند و هیچ گاه و به سادگی وارد درگیری بین ایران و اسرائیل نخواهند شد. آنها خوب می‌دانند منافعی که در منطقه دارند در تیر رس ایران قرار دارد و در صورتی که آنها و اسرائیل بخواهند به منافع ایران لطمه و صدمه وارد کنند لطمات سنگینی را دریافت خواهند کرد. از این منظر اسرائیل نمی‌تواند به راحتی آمریکایی‌ها را در مقابله با ایران به صورت نظامی با خود همراه کند. ضمن اینکه تل‌آویو اکنون در مشکلات پیچیده‌ای گرفتار شده است که به راحتی نمی‌تواند از پس آن برآید چه رسد به اینکه بخواهد بار دیگر با ایران درگیر شود.

ساز و کار منطقه‌ای ۳+۳ در استانبول؛ تلاش برای صلح در قفقاز

پاک‌آئین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد امضای توافقنامه صلح بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان باشیم و این علیرغم تلاش‌های رژیم صهیونیستی، آمربکا و چند کشور اروپایی برای تشدید اختلافات در قفقاز است.

به گزارش روایت فردا محسن پاک‌آئین در خصوص اجلاس وزرای خارجه ساز و کار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳ متشکل از آذربایجان، ارمنستان، ایران، ترکیه، گرجستان و روسیه که صبح امروز در استانبول ترکیه، با حضور وزرای خارجه ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه آغاز به کار کرد، گفت:

با توجه به مراحل نهایی توافقنامه صلح بین آذربایجان و ارمنستان شاهدیم دو کشور حدود ۱۷ بند از بندهای قرارداد صلح را مورد توافق قرار دادند و تنها چند بند دیگر باقی مانده است، که این اتفاق زمینه همکاری را در قفقاز فراهم کرده و به سمت حرکت در مسیر همکاری‌ها پیش می‌برد.

وی تصریح کرد:

در این مقطع برگزاری چنین نشستی اقدام بسیار مثبتی است که کشورها و بازیگران اصلی منطقه یعنی ایران، روسیه و ترکیه با هم به این تفاهم برسند که به نهایی‌سازی صلح بین آذربایجان و ارمنستان کمک کنند و این دو کشور هم به اقتصاد منطقه بپیوندند تا با ایجاد امنیت در منطقه که همیشه زمینه‌ساز همکاری‌های اقتصادی بوده‌است شاهد شکل‌گیری توسعه اقتصادی در منطقه باشیم.

سفیر سابق ایران در آذربایجان در عین حال گفت: طبعاً کشورهای خارج از منطقه که منافع‌شان را در تداوم جنگ و اختلاف بین آذربایجان و ارمنستان جستجو می‌کنند از جمله آمریکا، اسرائیل و چند کشور اروپایی؛ از توافق نهایی صلح بین این دو کشور ناراضی بوده و ممکن است اقداماتی در جهت ایجاد مانعی برای شکل‌گیری این تفاهم و یا تعویق آن داشته باشند.

پاک‌آئین افزود: بنابراین در این زمینه باید این دو کشور همچنین بازیگران اصلی منطقه هوشیار باشند، در صورت ایجاد این تفاهم منطقه‌ای می‌توان از ترفندهای کشورهای غربی برای ایجاد اختلال در مسیر صلح جلوگیری کرده و شاهد همکاری‌ها در قفقاز باشیم. وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین نشست‌هایی مشکلات منطقه با حضور کشورهای منطقه و بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و غربی حل و فصل شود.

ساختار محور مقاومت، ساختار قدرتمندی است و با ترور متزلزل نمی‌شود

مقاومت مردم فلسطین، غزه و محور مقاومت ادامه دارد/ هدف از سفر عراقچی به اردن، مصر و ترکیه، ایجاد تفاهم میان کشورهای اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه مقاومت مردم فلسطین، غزه و محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی با ترور فرماندهان از بین نمی‌رود، گفت: هر پرچمی که از دست یکی از اعضای محور مقاومت خارج شود، بر زمین نخواهد افتاد و توسط فرمانده دیگری این پرچم بلند خواهد شد و مبارزه ادامه خواهد یافت.

محسن پاک آیین در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، گفت: «با شهادت یحیی السنوار، دبیر کل حماس به تداوم مقاومت مردم فلسطین، غزه و محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی خدشه‌ای وارد نخواهد شد و هر پرچمی که از دست یکی از اعضای محور مقاومت خارج شود بر زمین نخواهد افتاد و توسط فرمانده دیگری این پرچم بلند خواهد شد و مبارزه ادامه خواهد یافت؛ به این دلیل که ساختار اعضای محور مقاومت، ساختار قدرتمندی است و با اینگونه جنایات این ساختار تزلزل پیدا نمی‌کند.»

وی افزود: «ساختار حماس نیز همچون ساختار حزب الله است. حزب الله پس از شهادت شهید سید حسن نصرالله به مبارزه خود حتی شدیدتر از گذشته به ادامه داد و رژیم صهیونیستی را در فشار کامل قرار داده است.»

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: «این برای مقابله با رژیم صهیونیستی راه این است که همه کشورهای مسلمان متحد شوند و ارتباطات خود را با این رژیم به تعلیق بیاندازند و با این رژیم معامله نکنند و سعی کنند حتی در حوزه نظامی نیز یک اتحاد علیه این رژیم ایجاد شود.»

پاک آیین اضافه کرد: «البته این آسان نیست اما با توجه به تداوم رژیم صهیونیستی و تفاهمی که روز به روز در میان کشورهای مسلمان ایجاد می‌شود، می‌توان امیدوار بود که در آینده رژیم صهیونیستی با مشکل مواجه خواهد شد.»

وی در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مصر، اردن و ترکیه نیز افزود: «این سفر در همین چارچوب است؛ برای ایجاد تفاهم میان کشورهای اسلامی برای مقابله همه جانبه و فراگیر با رژیم صهیونیستی انجام شده است. با توجه به اشتراکاتی که بین این کشورها وجود دارد و مطالبه‌ای که مردم کشورهای مسلمان و عرب دارند، به نظر می‌رسد که تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران که اخیرا افزایش یافته، مسیر سازنده‌‌ای را طی می‌کند و امیدواریم که هرچه زودتر شاهد دستاوردهای این فعالیت‌های دیپلماتیک باشیم.»

حمله دیشب حزب‌الله به پادگان گولانی شبیه عملیات طوفان‌الاقصی و هفتم اکتبر بود

حمله دیشب حزب‌الله به پادگان گولانی شبیه عملیات طوفان‌الاقصی و هفتم اکتبر بود

در حالی که چند روز بیشتر از اظهارات گالانت وزیر جنگ رژیم اسرائیل در مورد اینکه حزب‌الله لبنان یک سوم از موشک‌ها و راکت‌های خود را از دست داده و قدرت حمله هوایی ندارد نگذشته بود، دیدیم که برخلاف گفته وزیر جنگ این رژیم حزب‌الله پایگاه گولانی در جنوب حیفا را مورد حمله قرار داد.

به گزارش روایت فردا این کارشناس افزود: در حالی که رژیم صهیونیستی اخبار مربوط به این حمله را سانسور می‌کند اما کارشناسان اذعان دارند که این حمله خسارات زیادی به پایگاه گولانی زده است.
پاک‌آیین خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی که با کمک آمریکا و کشورهای اروپایی از سامانه پدافند هوایی قدرتمندی برخوردار است، نتوانست پهپادهای حزب‌الله را شناسایی و رصد کند. این پهپاد بدون شناسایی و رصد وارد اراضی اشغالی شد و ده‌ها نظامی صهیونیستی را کشته و زخمی کرده‌است.
این کارشناس مسائل ‌بین الملل تصریح کرد: الان در خود اراضی اشغالی نیز این سوال مطرح است که چطور این پهپاد بدون سرنشین به مرکز فلسطین اشغالی رسیده بدون آنکه هیچگونه آژیر خطری در سرزمین‌های اشغالی به صدا درآید و سربازان و نظامیان صهیونیستی در پایگاه گولانی مشغول صرف شام بودند.
پاک‌آیین همچنین افزود: این اتفاق یک فاجعه برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. رژیم صهیونیستی مدعی پیشرو بودن در سامانه‌های پدافند دفاعی است علی رغم این ادعاها سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در حمله دیشب حزب‌الله شکست خورد و نتوانست این پهپاد را رصد کند.
وی بیان کرد: با حمله دیشب حزب‌الله معادله جنگ در لبنان تغییر کرد و حزب‌الله لبنان اهداف مختلفی را در اراضی اشغالی برای خود تعریف کرده‌است که در تیررس پهپادهای حزب‌الله قرار خواهند گرفت و الان بیش از دو میلیون نفر از مردم اراضی اشغالی در پناهگاه‌ها هستند و به نظر می‌رسد این دومین شکست پدافند هوایی اسرائیل در مقابل حزب‌الله طی ۴۸ ساعت گذشته محسوب می‌شود.
پاک‌آیین در پایان سخنانش افزود: اگر حامیان رژیم صهیونیستی اقدامی برای آتش بس در لبنان و نوار غزه انجام ندهند قطعاً رژیم صهیونیستی با سرعت بیشتری به سمت سقوط حرکت خواهد کرد.

حزب‌الله با وجود فقدان سید حسن نصرالله، حملات خود به اراضی اشغالی را تشدید کرده است

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: با وجود شهادت سید حسن نصرالله، حزب‌الله حملات خود به اراضی اشغالی را تشدید بخشیده است.

محسن پاک آیین کارشناس مسائل منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل باشگاه خبرنگاران توانا در مورد حملات حزب‌الله با وجود فقدان دبیرکل خود افزود: ساختار جنبش حزب‌الله به‌گونه‌ای تشکیل شده است که قائم به فرد نیست و فرماندهان بر اساس نقشه راه به وظایف خود عمل می‌کنند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: فرماندهان محور مقاومت برای هر سناریوی آماده هستند و هر فرمانده‌ای که منصوب می‌شود افرادی را تربیت می‌کند که اگر در راه خدا به شهادت رسید پرچم مقاومت به زمین نیفتد.

پاک آیین تصریح کرد: سید حسن نصرالله نیز قبل از اینکه به شهادت برسند تمام فرماندهان را جایگزین و مشخص کردند و الان هم فرماندهان با هر نوع مسئولیتی به کار خود ادامه می‌دهند.این کارشناس مسائل منطقه‌ای بیان کرد: فرماندهان محور مقاومت باقدرت در صحنه حضور دارند و باتوجه‌به نقشه راهی که برای آن‌ها ترسیم شده به مسیر مقاومت ادامه می‌دهند.

پاک آیین در پایان سخنانش گفت: باتوجه‌به شهادت سید حسن نصرالله نه‌تنها خللی در مسیر حزب‌الله ایجاد نشده بلکه ما شاهد تشدید حملات حزب‌الله به اراضی اشغالی هستیم و رژیم اسرائیل اذعان کرده این حملات موجب تخریب، آسیب و هلاکت نظامیان صهیونیست شده است.

سیاست خارجی فعال برای انزوای رژیم صهیونیستی


دولت چهاردهم در مقوله سیاست خارجی و در جهت محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی و ایجاد یک اراده سیاسی مشترک در جهان به منظور مقابله جدی با اقدامات این رژیم، تاکنون و با وجود زمان کمی که از روی کار آمدن آن می‌گذرد، بسیار پرتحرک ظاهر شده است.
این تحرکات که در سطح رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه انجام گرفته و به نظر می‌رسد تداوم هم داشته باشد، نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی فعالی را برای انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی به کار بسته است.
وزیر امور خارجه کشورمان از هفته گذشته، رایزنی‌های فشرده‌ای را از بیروت پایتخت لبنان آغاز کرد و سپس به دمشق، ریاض و دوحه رفت و در آنجا پیامدهای سیاست توسعه جنگ نتانیاهو را تبیین کرد. شکل‌گیری یک موضع هماهنگ و ضرورت پرهیز کشورهای عربی از هر اقدامی که به مثابه کمک به رژیم صهیونیستی در حمله احتمالی علیه ایران تلقی شود، از محورهای برآمده از مأموریت عراقچی در سفر اخیر بود که آن را همچنان در روزهای آینده با سفر به بغداد پایتخت عراق و قاهره پایتخت مصر، ادامه خواهد داد. تداوم دیپلماسی با دیگر کشورهای عربی منطقه زمانی مثمرثمر خواهد بود که همراهی آن کشورها را به دنبال داشته باشد.
واقعیت این است که برای متقاعد ساختن جامعه جهانی جهت اعمال فشارهای جدی علیه رژیم صهیونیستی، تنها تلاش یک کشور کافی نبوده و باید تعداد بیشتری از کشورها، همسو و همراه با جمهوری اسلامی ایران فعال شوند. در عین حال سازمان‌هایی همچون ملل متحد، جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری‌های اسلامی و... هم باید وارد صحنه شده و برای توقف جنایات در غزه و لبنان، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهند.
برای مثال، اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی که از جمله کشورهای مسلمان هستند باید به مبادلات تجاری خود با رژیم صهیونیستی پایان دهند، روابط سیاسی خود را قطع کرده یا حداقل به حالت تعلیق در‌آورند و دست به تحریم اقتصادی این رژیم بزنند.
همان‌طور که مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران، به زبان عربی فرمودند، اگر در هر نقطه‌ای از جهان، ضربه‌ای به رژیم صهیونیستی وارد شود، می‌تواند مؤثر بیفتد. لذا باید تلاش شود تا دامنه جبهه مقاومت از آسیای غربی به کل جهان کشیده شود.
این کار در دستورکار سیاست خارجی ایران بخصوص در دولت چهاردهم قرار گرفته است. عباس عراقچی در همین فرصت اندک در میدان با قدرت و صلابت حضور یافته است. سایر دیپلمات‌ها هم با تأسی از وی با قدرت و مقتدرانه عمل کرده و سعی دارند که بتوانند اهداف سیاست خارجه بخصوص آرمان آزادی فلسطین را محقق سازند.
هدفی که جمهوری اسلامی برای رسیدن به آن روش مشخصی را در نظر گرفته است. راه‌حل ایران برای آینده فلسطین از مسیر برگزاری رفراندوم و همه‌پرسی در سرزمین‌های اشغالی در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده و همچنین در سخنرانی آقای رئیس‌جمهور در نیویورک نیز به آن اشاره شده و مورد استقبال کشورهای دیگر هم قرار گرفته است. حال باید این موضوع با کشورهای مختلف نیز مطرح شده و عملیاتی شدن آن نیازمند همراهی سایر کشورهاست.

هماهنگی دیپلماسی و میدان 

هماهنگی دیپلماسی و میدان

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در آذربایجان با اشاره به سفر مقامات بلندپایه ایرانی به لبنان و دیگر کشورهای منطقه، این حضور را ناشی از اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی و پیوند عالی میان دیپلماسی و میدان دانست و تصریح کرد: در طول دو هفته اخیر، ما شاهد فعالیت گسترده دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم و به‌نظر می‌رسد با توجه به برتری میدان و نیروهای محور مقاومت در جبهه و وارد کردن ضربات پی‌در‌پی به پیکر رژیم‌صهیونیستی که اوج آن انجام عملیات وعده صادق ۲ بود، ایران با این پشتوانه میدانی، تحرک فزاینده‌ای در عرصه دیپلماسی پیدا کرده است.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه و همچنین رئیس مجلس به لبنان خاطرنشان کرد: دیدار مقامات ایرانی با همتایان لبنانی در شرایطی رخ داد که رژیم‌صهیونیستی، اطراف فرودگاه بیروت را زیر آتش سنگین خود قرار داده‌است. با این وصف و با وجود تهدیدات زیادی که صورت گرفته بود، آقای قالیباف به لبنان سفر کرد و هدایت هواپیما را نیز به‌عنوان خلبان به‌عهده داشت و این نشان‌دهنده شجاعت و شهامت دیپلماسی ایران است و یک نقطه‌قوتی در کارنامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. سفیر پیشین ایران در باکو اضافه کرد: در همین رابطه باید از سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان و سفر رئیس مجلس به تاجیکستان هم یادکرد که در دیدار با مقامات این کشورها یکی ازمحورهای اصلی آن راتلاش برای شکل‌گیری بسیج جهانی علیه رژیم‌صهیونیستی عنوان کرد؛ تلاشی برای برقراری روابط دوجانبه وچندجانبه میان ایران وکشورهای منطقه شکل گرفت وقطعا درچهارچوب مقاوم‌سازی اقتصادی وتقویت مناسبات بازرگانی و تجاری میان جمهوری اسلامی با دیگر دولت‌های منطقه، بسیار مؤثر خواهد بود.وی اظهار کرد: در دیدارهایی که با مقامات دولت‌های تاجیکستان وترکمنستان صورت گرفت،موضوع انجام فعالیت‌های فنی ومهندسی وهمچنین ساختن سدو همکاری‌های مربوط به انرژی، از‌جمله محورهای مهم دیدارهای مقامات ایران با همتایان خود در ترکمنستان و تاجیکستان بود. پاک‌آیین با اشاره به تاثیرات مثبت سفرهای مقامات ایرانی به کشورهای همسایه و منطقه خاطرنشان کرد: معتقدم در شرایط کنونی و در عرصه سیاست خارجی، با هماهنگی کامل دیپلماسی و میدان روبه‌رو هستیم و این موضوع به تقویت روابط ما با دیگر کشورها کمک مؤثری خواهد کرد.